lördag 25 juli 2015

Juli på Drakängen

Framför huset håller jag på att förvandla gräsmattan till äng. År två i projektet är floran redan betydligt bättre än första året, trift, blåklocka, liten och stor, åkervädd, kungsmynta och en hel del annat.

Men ett ogräs behöver bekämpas, det är syra, jag rycker upp och eldar faktiskt upp dem sedan för att fröna inte ska kunna sprida sig. De fanns i stora mängder förra sommaren, något färre i år. Det är kul att se att det faktiskt sker en utveckling när man låter vilda växter och blommor att etablera sig. Här finns goda förutsättningar, "gräsmattan" är omgiven av ängsblommor på alla håll utom där den gränsar mot huset. Och marken är sandig och mager. I slutet av augusti slår jag ängen/gräsmattan med lie och tar bort det jag slår. Under tiden jag har ängen klipper jag en gång med gräsklipparen så att man kan gå runt utan att trampa runt i det höga gräset.

Att ha en köksträdgård igen är alldeles underbart, visserligen är sommaren kall och blåsig, det gör att många saker växer långsamt, ändå kan jag hämta det mesta vi äter här varje dag.

Här var det hästhage förra året, planen är att göra en uteplats i denna delen av trädgården. Hur jag ska göra med trädgården/ det vilda funderar jag än så länge på. Just nu är det väldigt, väldigt vackert som det är!



6 kommentarer:

  1. Kul med ett ängsprojekt och visst är det stor lycka med ett trädgårdsland. Så fint det ser ut med störbönorna i förgrunden.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ängsprojektet är spännande och roligt att se att redan år 2 är det betydligt artigare både när det gäller växter och insekter. Allt gott/Sophia

      Radera
  2. Kul jobb med att göra en äng. Ängen är åkerns moder säges det, det kan man ju klura på medans man tittar på hur det böljande gräset rör sig i vinden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är nog åkerns moder fast, här gör vi ju verkligen tvärtom tar bort näring och gynnar de växter som vill ha näringsfattigt:-) Allt gott/Sophia

      Radera
  3. Så vackert! Gillar gräs trots att jag är gräspollenallergiker:( Nu har vi precis slagit vår ängsmark och väntar på ett andra flor!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Är också gräspollenallergiker..Men det går ändå, jag ska bara undvika vissa sysslor som att flytta nyslaget gräs.

      Allt gott/Sophia

      Radera

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia