söndag 24 juli 2011

Jungfrun i det gröna

Jungfrun i det gröna, nigella, Nigella damascena är en speciell blomma med sin alldeles egen charm, fröna används som dekoration på bröd och har en säregen smak. I köksträdgården självsår de sig från år till år.
Bloggandet har varit tunnsått för min del under en längre period, det går inte arbeta mycket, ha sommarlediga barn och hinna allt annat som händer sommartid.

Här har regnat alldeles oerhört, allt är grönt och frodigt, det är ovanligt här där jorden är lätt och sandig och snabbt torkar ut. Purjoblommorna står länge, länge och drar till sig många insekter.
Zinniorna har precis börjat blomma, jag har några olika sorter och vi får se vilka som är de bästa.

Vitlöksblommorna liknar svanar . Just nu är det massor att hämta i köksträdgården, att laga middag är enkelt när det bara är att gå ut och skörda, då känns allt arbete i köksträdgården långt borta..
Nigella damascena, Allium porrum, Zinnia elegans and garlic flowers all from the kitchengarden, where it grows incredibly this summer thanks to all rain. Right now cooking is easy I just walk out in the kitchengarden and harvest!

9 kommentarer:

  1. Så nydelige blomsterbilder.
    Ha en fin søndag ,Marit.

    SvaraRadera
  2. Så fina bilder! nigella, är väldigt speciell....Kram Johanna

    SvaraRadera
  3. Vad!!! Har purjon så fina blommor!!! Det skall jag komma ihåg till nästa år (hoppas jag)!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  4. Nigellafrön användsmycket i indisk matlagning...men jag har inte tänkt på att det är just den växten...om det nu ens är det, men det är väl inte helt otroligt. Måste jag kolla upp.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  5. Den är vacker jungfrun i det gröna. Varför har inte jag den blomman ?? :-)))
    Ska skriva upp i min kom-ihåg-bok till nästa år. Snyyyyyga purjoblommor!!! Jag hoppas mina fjolårare blommar i år. Har aldrig haft blommande purjo förut. Mycket fin färg på zinnian.

    Längtar hem nu. Är övervänt på att få se vad som slagit ut när jag varit borta.

    Ja, hrmmm.... det är inte lätt att hinna med allt emellanåt. Känner såå väl igen mig......

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  6. Vores Frøkenhat (Zinnia) er også netop begyndt at blomstre. Absolut en af mine yndlingsblomster. Jomfru i det grønne står på listen til næste år.

    I sidste uge fandt jeg i det danske sommerland en forhandler af Gård og Torp. Fin reportage!

    Fortsat god sommer
    Birgitte/Landliggeren

    SvaraRadera
  7. Ja hu, vad det regnar! Jag tycker att blomningen har tagit paus till förmån för grönmassan - hos mig. I din trädgård tycks dock blommorna trivas trots regnet!/Anja

    SvaraRadera
  8. Hoppas du har lite ledigt i sommar också.
    Underbara bilder:)
    Kram

    SvaraRadera
  9. Nej, man kan inte hinna allt på sommaren, det går ju liksom inte och bloggandet får inte bli en black om foten som ytterligare något som man tycker man måste sköta dagligen. Sommaren måste få innehålla en massa det-struntar-jag-i också. Desto trevligare när du väl skriver, fotar och delar med dig! Du har alltid så vackra foton.
    Många kramar
    Kristina

    SvaraRadera

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia