söndag 31 augusti 2014

Searching for a new flora

Searching for a new flora, är min utställning på Konstforum, Norrköping, som har vernissage på söndag 7/9 kl12-16.
Varmt välkommen om du bor i närheten!

Searching for a new flora har kommit till efter en flytt till en ny plats. Arbetet med utställningen har varit en undersökning av en ny omgivning men också utforskande av en ny situation på ett personligt plan. Mitt stora intresse för botanik, växter och landskapet har jag fått från min farmor och faster, nu är bägge borta. Det gav en oväntad vilsenhet, en sorg och en känsla av att plötsligt ha en helt annan utgångspunkt. Att bli förtrolig med en ny plats tar tid, detta är mitt första förhållande till min nya plats på jorden, bilderna till Searching for a new flora. Bilderna är dels porträtt av vilda blommor och dels landskapet i utsnitt. Växterna och landskapen har jag samlat under promenader. Landskapen har fotograferat på plats, växterna har jag tagit hem och fotograferat i min studio, alla på samma sätt, för att få en estetisk helhet och för att ge växterna huvudrollen inte omgivningen."




6 kommentarer:

  1. Så roligt att utforska en ny plats så, att lära känna den och landskapet. Det är också något av det bästa jag vet och när jag var liten gjorde jag det som av en naturkraft som kom helt av sig själv vilket är spännande att tänka på.
    Du för något viktigt vidare!
    Lycka till med din utställning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Visst är det som kanske är mest spännande, jag har alltid vandrat runt från barnsben precis som du. Allt gott/Sophia

      Radera
  2. Låter spännande med utforskning av nya platser. Själv har jag funnit ut att jag är en dålig betraktare då jag inte kan känna igen hus i mäklarannonser trots att dessa ligger i området där jag bott i över 20 års tid! Jag hade nog behövt besöka några vernissager för att lära mig betraktandets konst. Jag hade gått på din om jag varit i närheten :).
    Kram och lycka till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske är något man liksom har i sig den där driften att betrakta och undersöka..jag kan inte låta bli.. Ha de varit roligt att träffa dig, men det blir nog någon gång! kram Sophia

      Radera
  3. Synd att jag inte bor i Norrköping! Jag är inte alls förvånad över dina känslor med anledning av din flytt. Blir ett nytt liv. Spännande.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja synd, Inger, hade varit så roligt att träffa dig, jag får dra norrut någon sommar! Jo det är spännande med en ny plats och att utforska den ett äventyr. kram!

      Radera

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia