tisdag 29 december 2009

Is, frost och SOL.

I går var jag och yngsta dottern uppe i norra Skåne vid Oröd och hälsade på några vänner. Oröd ligger vid Tydingesjön, i ett lite ålderdomligt landskap med gärdsgårdar, skog och stora stenbumlingar. Lite is fanns kvar i sjön efter den senaste kalla perioden.

Hemma har sjön växt ännu mera, vackert och fint för skridskor om det fryser riktigt i några dagar. Men det är förmodligen så att här måste grävas, vägen blir snart översvämmad och grannens brunn har stigit över vattenpumpen. Utdikningsrören har antagligen gått sönder, här kör i bland stora maskiner ner till ett bete nere i mossen och det håller nog inte dessa rör för.
Mangold, persilja i frost, allt blir grafiskt i frostvädret. I dag är det sol, jag skall ut och njuta!


2 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder du tar!
    Måste vara underbart att ha en sjö utanför huset!
    Har du provat skridskorna än?
    /Lillianna

    SvaraRadera
  2. Roligt att du tycker om bilderna!
    Nej sjön har tyvärr hunnit töa i omgångar, kyla är aldrig så stabilt här i Skåne. Nu är det mest luft under isen och knakar i hop när man går på den..skridskor får bli en annan gång.

    SvaraRadera

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia