onsdag 14 april 2010

Nässlor=gott!

I går gick det precis att få i hop ett durkslag fullt med nässlor till nässelsopppa.
Jag brukar ta de grönsaker jag har som grund, här var det gul lök, salladslök, morot, potatis, vitlök, en liten bit paprika. Fräser grönsakerna i olivolja, sedan få de koka långsamt med 1,2 l vatten i minst en timme. Nässlorna sköljer och förväller jag, de skall bara precis ner i kokande vatten och sedan hällas av. Ner med nässlorna i grönsakskoket, mixa med stavmixer, smaka av med salt och peppar och evt lite grädde.


Och servera med första gräslöken, gott och nyttigt!

3 kommentarer:

  1. Men hej, vilken fin blog du har. Din nässelsoppa ser god ut. Jag har faktist aldrig smakat nässelsoppa och är nyfiken på om nässlor ger mycket smak, och vad för smak.
    Det syns att du är en duktig fotograf och har en bra kamera, jättefina bilder.

    SvaraRadera
  2. Jag tror man blir stark som Stålmannen av den sköna soppan:-)

    SvaraRadera
  3. Men himmel vilken smaskig soppa! Det receptet ska jag absolut spara! :)

    SvaraRadera

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia