torsdag 9 juli 2009

Sommarmat och timjanblomm

I gården är det just nu ett hav av blommande timjan och ett surr av bin och humlor.
Sommarmat, köksträdgården är som tidigare sagts full med sallad, vi frossar i sallader, färsk lök, dill, koriander, rucola och fina små morötter. Detta var tillbehör till bönburgare med nybakade bröd.


Jätteliljorna blommar och praktvädden, liljorna är vräkiga, men häftiga tycker jag. De kommer från Botanicus och har blommat snällt varje år under de fem år jag har haft dem. Jag gräver inte upp dem eller pillar med dem, de är i jorden, visserligen i en rabatt upp mot huset.
Vädden har jag dragit upp från frö. Det är kul när man lyckas med frösådder, men jag erkänner gärna att jag misslyckats många gånger, tråkigast var pioner som faktiskt hade blivit småplantor, de bara dog...
Vissa frön gror aldrig ens, vissa gror och är små, små och ack så känsliga, de skall passas som små bebisar, men jag har inte alla år haft den tiden, bygge och småbarn och frösådder hänger inte riktigt i hop.
Nu börjar det gå bättre, Filippa har hunnit bli fem år och husen är färdigare ( inte färdiga..) så nu kanske jag skall ge mig på de där fröerna jag fantiserat om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia