torsdag 12 november 2009

grått,grått, vått, vått..

Det är dyblött, kallt, grått och blåsigt, november är en prövning tycker jag.
Dessutom har vi haft vildsvin precis utanför köksträdgården i fårhagen och de är effektiva bökare, de har på två dagar ( tror jag) bökat upp rejäla områden och byggt ett fint litet bo invid gärdsgården , alldeles runt fodrat med gräs. Det kan ju ge en tankeställare omkring hur alla grisar i traditionella svinbesättningar har det! Är jag på mitt militanta humör tycker jag att alla grisar skulle få gå ute och ha tillgång till egna hus, dagens massproduktion ligger väldigt långt från grisars naturliga behov och beteende.
Det var en utvikning..har inget med trädgård att göra.
Ruttnande hostablad.
Nu är det tid för att sätta amaryllislökar och hyacinter om man vill ha dem lagom till jul och advent. Det finns ett brett utbud av vackra sorter, det är bara att välja i butikerna!

Och så något alldeles underbart, kvittenäpple, det är vackra och doftar ljuvligt.
Görs lämpligast sylt; skala frukterna och dela dem i bitar, häll över socker, lite vatten och koka i en tjockbottnad kastrull på låg värme i minst en timme.
jag brukar frysa sylten i portionspåsar lagom stora till en syltburk, då slipper man konserveringsmedel. Smakar ljuvligt i pannkakor, på smörgåsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia