tisdag 24 november 2009

Novemberkaktusen och chilipassion.

Mitt året runt pynt, jag är inte mycket för pynt men dessa kulorna gillar jag, de ger solkatter i hela vårt stora kök.
Novemberkaktusen blommar punktligt varje år, den är lika gammal som min mellersta dotter, 10 år, plantan kommer i från Vesterbro i Köpenhamn, där vi bodde då.


Chili, Hot lemon, jag som aldrig har fattat grejen med chili har blivit helt besatt av chili!
Jag tycker att mat med chili är jätte gott, jag tycker att chilifrukter doftar helt fantastiskt och de är dessutom vackra. Innan tyckte jag chili var starka och helt ointressanta, nu är jag plötsligt passionerad chiliodlare.. jag tror att man blir beroende av chili, uppiggad och capsaicinet skall dessutom ha antiinflammatoriska egenskaper, alltså bra i förkylnings och influensatider.
Capsaicin finns i olika typer i chili och det är sammansättningen av capsaicinet som avgör hur het en chili är.
Men de där super starka chilisorterna dem klarar jag mig utan, då finns ingen smak kvar tycker jag och det är smaken som är underbar.
Ta hand om färsk chili med försiktighet, jag fotograferade nyligen en riktigt het chili till ett reportage och råkade få en liten, liten bit på handen, det kändes som ett brännsår!! Plasthandskar kan vara klokt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia