fredag 26 februari 2010

Apelsinmarmelad.

Dessa vackra, goda frukter blir också underbar marmelad, jag tänker varje år att jag skall koka marmelad och kom på att jag inte gjort det sedan jag bodde i Köpenhamn ( 10 år sedan), så nu fick det vara dags.
Jag gjorde enligt proportioner i "Annas mat" av Anna Bergenström;
1,5 kg frukt ( jag tog mest blonda apelsiner, 1 citron och tre blodapelsiner)
1,5 l vatten
2 kg socker
2 msk citronsyra
Frukten skall skäras FINT, lite pilligt men väl värt besväret, kärnor tas bort för sig och lägges i en liten tygbit som man försluter och låter koka med.
Frukt och vatten kokas i 45 min under lock, sedan rör man ner sockret och kokar utan lock i ytterligare 45 min.
Citronsyran tillsättes på slutet, löses upp i lite av marmeladen innan man rör ner den.
Häll i rena, varma atamonsköljda burkar.
Använd gärna ekologiska frukter.
gott och vackert!
Ute är det isgata och riktigt töväder, vår?



6 kommentarer:

  1. Sophia, jag tror inte jag någonsin sett så vackra bilder. Allt känns så väldigt nära, riktigt påtagligt. Vilken skicklig fotograf du är! Att man sedan lär sig både hur att odla tomater och göra marmelad är ju ett extra bonus!

    SvaraRadera
  2. Oj, Sofie TACK det var en fin komplimang! Jag vill ju just att det skall kännas nära, på riktigt.
    Hoppas det går bra med nya boken!

    SvaraRadera
  3. Underbart med hemlagad marmelad... Hade en väninna som kokade vart år o hade pomeranser i också, väldigt gott!
    Dina bilder är supervackra o dessutom har du fått till så bra format på din blogg.... önskar jag kunde det!
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  4. Jag kunde inte få tag på pomeranser här ute på landet, urvalet är rätt ringa tyvärr, men det är gott!
    Kul att du gillar bloggen Nina , formatet har jag fått till efter mycket läsande och ändrande i html koder, men om man söker på "ändra blogg, blogspot" kan man hitta en del som kloka människor har skrivit.
    ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Vi som har apelsiner som dignar på träden och i affärerna! Vi som har sol! (TIHEEE, ville retas bara lite!;- ) Våren kommer till Er snart.... Ska nu ge mig på Ditt recept, bums! Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte alls avis:-) jodå våren kommer snart! allt gott/Sophia

      Radera

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia