onsdag 11 augusti 2010

Bönboom.


Beanboom.

17 kommentarer:

  1. Roligt att du besökte min blogg. Jag tycker om att hitta nya fina bloggar, så du är nu lagd på min blogglista. Jättetrevlig blogg du har! Idag skall jag också komma ihåg att koka bönor, glömde totalt bort att jag hade sådana igår då jag lagade mat....Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt gott med nyskördade bönor! Våra låga ger bra skörd sedan några veckor men de höga börjar precis blomma, segt i år, dessutom mumsar på sniglar på bladen varje natt... Hur skyddar du dina bönor från glupska odjur?

    SvaraRadera
  3. Laila, jag har inga sniglar än så länge! Så jag har inte behövt bekymra mig om det. Här är det sorkar som är problemet men de äter det som är under jorden.
    Mimmi vad kul att du hittade hit också!

    SvaraRadera
  4. Bönor! Precis vad jag saknade när jag gjorde min tonfisksallad igår. Tänk om man kunde lagt tassarna på dessa ljuvliga enar. Och vilken skörd.
    Bilden nedan på lilla F är fin och somrig. Kul med öppen trädgård och dela sina intressen.
    Gillar många av de bilder jag missat. Bland annat glaset med blåbär och stolen på bryggan - sommarmysiga.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt!!! Att en skål med bönor kan bli så vackert!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  6. Otroligt vad sugen man kan bli bara av att se en riktigt bra bild på något man vet är gott. Det kanske restaurangerna skulle göra i sina menyer: en frestande bild på den dyraste rätten och ...katching i kassan.
    Ha det bra
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Hej igen Sophia!
    Nu har jag gjort ett inlägg om åkerfräken som ogräs, kanske av intresse för dig som har gisslet i trädgården.

    SvaraRadera
  8. Men såå gott det ser ut... å vilken fin bild! Den säger allt.... från odlandet, till skördande och slutligen middagsbordet......

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  9. Oh vad gott det ser ut!
    Vad bra att jag läste kommentarerna här så att jag blev påmind om tonfisksallad. Har haft så litet fantasi i köket på sistone att en del av mina vaxbönor hamnat i frysen istället för på tallriken. (Vi är bara två - man gör inte av med så mycket då.)
    Ha det fint/I.

    SvaraRadera
  10. Bilden är fantastisk! Skulle passa toppen i ram i mitt kök! Jag har nämligen ek, svart vitt och grönt (i samma nyanser som ditt foto) :)

    Jag sökte på bönrecept igår eftersom jag översållas av bönor från rosenbönan. Jag tänkte prova på att lägga dem i ugn med potatis och rödbetor. Nästa år blir det ännu mer bönor för det har varit toppen kul att odla dem!

    Vad lagar du på dina bönor?

    SvaraRadera
  11. Mmmmm, det ser så krispit gott ut. och härlig bild. Lite komiskt att det nämns tonfisksallad, kom att tänka på det här om dagen då vi skulle till stranden. Min mamma brukade alltid gör det då vi skulle till stranden. Då jag satt på stranden så ringde....min mamma, som jag inte har hört av på ett tag. Och nu så nämns det tonfisksallad. Hmmm, det kanske är någonting som vill säga mig att jag ska göra tonfisksallad.
    Hängde du med i mina svängar? :)
    Oj, vilken lång kommentar.
    Kram Pella

    SvaraRadera
  12. Jag lagar bönorna på olika sätt, men godast tycker jag är att bara koka dem precis möra och äta med smör och salt!
    Sedan kan man ju som flera skrivit göra tonfisksallad; Sallade niçoise, och i andra sallader åt det mera matiga hållet är det gott med bönor tillsammans med bulgur/quinoa/pasta/potatis/hel spelt, tomater, olivoljedressing med vitlök. Går att variera i det oändliga egentligen!

    SvaraRadera
  13. Åååå..., kära Sophia!
    Det är ju DU och DIN blogg som inspirerat mig och satt griller i huvudet om att få större bilder:)))))
    Htmlunde.., eller vad det nu hette, var i hela fridens namn hittar jag nu detta då?
    Jag får helt enkelt lugna mig tills gubben kommer hem, han är ju en jäkel på datorer.

    Tack för att du tipsade mig...
    Ha en sköööön helg och hoppas solen hittar till dig!
    Kram
    Marianne

    SvaraRadera
  14. Tack snälla Sophia, jag hör av mig om vi inte får "till" det:)
    Massvis med kramar till dig....
    Marianne

    SvaraRadera
  15. Hej Sophia!
    Du frågar om min squashsoppa. Ska göra ett inlägg så småningom med mina bästa squashrecept men soppan får du här (till 3-4 personer):
    1.Finhacka en gul lök och fräs försiktigt i 3 msk olivolja i en kastrull.
    2. Skala 3-4 squashar och skär i 2-3 cm stora tärningar. Låt dem fräsa med löken tills allt blivit mjukt.
    3. Häll på en god buljong så att den nästan täcker. Jag brukar ta Renée Voltaires lantbuljong men en god hönsbuljong går också bra. Låt det hela koka upp och småkoka några minuter.
    4. Mixa med mixerstav tills allt är helt slätt.
    5. Tillsätt en dryg dl vispgrädde (soppan ska vara ganska krämig så ta inte för mycket), några tag med pepparkvarnen, smaka av med salt om det behövs.
    6. Värm men koka inte, servera med varma mackor eller vad barnen gillar som tilltugg till soppa.

    SvaraRadera
  16. Ojdå, inser just nu att det nog inte blev några bönor hos mig, för de blommar bara ännu. Är ju så gott!!!!

    SvaraRadera

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia