fredag 20 augusti 2010

Garden goes wild

Trädgården växer utöver alla bräddar efter allt regnande, det liknar mera en djungel än en trädgård. Jag hinner inte med riktigt heller för jag har mycket att göra ett tag framöver.
Ute i det vilda delarna på tomten är en renfaneäng, rätt fint faktiskt.

Och i dag har något fantastiskt hänt jag har KÖPT mitt kvittenträd som jag har drömt om sedan jag flyttade hit för tio år sedan, av olika anledningar har det inte blivit av tidigare, men det ska sättas i nät så sorkarna inte gnager av rötterna. Jag ser redan fram emot att skörda kvitten, en favorit, jag tycker det är ett helt underbart träd, växer vackert, blommar vackert och de ludna omogna frukterna är vackra liksom de stora gula frukterna som doftar gott och sedan går det att göra den godaste sylt.

Morgonljus i morse.

The garden is growing wild because there has been falling a lot of rain . In the wild parts of our land there is a spot with tansy, Tanacetum vulgare L, actually rather beautiful.
And today something fantastic happend I have bought a Cydonia Oblonga tree, I have dreamt of one since I moved here ten years ago!
And last morninglight in a window.

15 kommentarer:

  1. Vilt är vackert! Å så här i sensommartider ska trädgårdarna vara lite vilda....

    Kul med kvitten..... Alltid spännande med nyinköp... Och kvittenfrukterna är ju så fina... Kan dock väldigt lite om detta träd...

    Ha en fin helg!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  2. Sinnebilden av 'vilt och vackert'...och grattis till ditt kvitten, ett jättefint litet träd.
    Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  3. Kvittenmarmelad har jag kokat en gång för länge sedan...av fådda frukter.
    Skönt nu med det vilda sensommar-rufset...känns inte lika viktigt att hålla allt i ordning nu...

    SvaraRadera
  4. Grattis till det efterlängtade kvittenträdet.
    Måste erkänna att jag inte har någon aning om vad det är eller hur det smakar. Men som du har längtat, 10 år, så måste det vara något speciellt.
    Ditt vilda är vackert. Hos mig är det bara vilt.
    MÅSTE rensa ogräs denna helgen.
    Hoppas du får en mysig helg!

    SvaraRadera
  5. VIlken ljuvlig morgon du hade. Det ljuset genom vinbladet. Suck...:-)

    Ha en trevlig helg! H.

    SvaraRadera
  6. Härlig morgon du måste haft.
    Här har det blåst idag men varit jätte skönt.
    Min trägård är också helt vild.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  7. älskar verkligen vilda och rufsiga rabatter!

    SvaraRadera
  8. Hmm.., har inte en aning om vad kvitten är?!?!?!
    Men på din beskrivning låter det inget annat än gott:)
    Det vildvuxna rabatten älskade jag så det gör väl inget att du inte har tid att ta hand om den nu?
    Morgonljuset är det vackraste.....

    Ha en skön söndag
    Kram
    Marianne

    SvaraRadera
  9. de är ju så vackra..kvittenhängena'..så skira ..och marmeladen ..mums!! Vilken tur du har!! Så fint me trassel i rabatten!! Kram //Karina

    SvaraRadera
  10. Ibland blir det bara så att man inte hinner med sin trädgård. Men jag tycker inte att det gör något. Nu kommer hösten snart och det blir andra vackra färger i trädgården.
    Ha det så bra.
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  11. Jag gillar det vilda, det gör ingenting! Det verkar som er trädgård gränsar till naturen så det blir det bara bäst när det blir lite svårt att avgöra var gränserna går mellan trädgård och natur. Var du och besökte mitt förädrahem i helgen förresten? jag kom dit vid 13.30 så jag kanske misssade ditt besök om du var där på förmiddagen...

    SvaraRadera
  12. Gillar din djungel och din trevliga blogg:)

    SvaraRadera
  13. Så vacker din vilda djungel är!

    Ha en fin tisdag,

    Rebecca

    SvaraRadera
  14. Kvitten i buskform har jag haft men träd? Låter spännabde. Har du det latinska namnet?

    SvaraRadera
  15. Vild OCH vacker. Helt oemotståndligt!!!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia