måndag 2 augusti 2010

Tusen trädgårdar..

På söndag är det öppna trädgårdar i hela Sverige, riksförbundet Svensk trädgård och Trädgårdsriket har lyckats samla i hop 742 öppna trädgårdar från norra Sverige till söder.
Läs mera om Tusen trädgårdar här.
Jag har anmält min trädgård tidigt och tänkte att på sommaren är här ju fint, men torkan har gjort att min trädgård bitvis är vissen och tråkig, trädgården är ofärdig och under utveckling.
MEN jag tror att man kan bli inspirerad av trädgården, det finns bitar som är färdiga och det finns en stor köksträdgård som är vacker.
Denna uteplatsen blev färdigstädad i går, men för att kunna bli det skulle först en trädplantskola göras för att alla mina sådda småträd kunde flytta och sedan skulle ogräs bort och vattnet bytas i vattenbassängen. Det blir lätt en kedja av saker som ska göras för att det ska bli snyggt och färdigt, men det är bra att ha en anledning att bli klar och få gjort en del saker som annars skjuts upp.
Ecinacean blommar nästan = fint
Ogräs ligger uppdraget här och var=inte fint

Ogräs mellan den andra uteplatsens tegelbeläggning=inte fint

Vissen timjan och ojämn häck=inte fint
Prunkande köksträdgård=fint
Sommarljus=fint
Jag hoppas att de som väljer att åka hit på söndag kan få en fin upplevelse trots det som inte är fint och färdigt för här finns en hel del annat också och det kommer att finnas en liten utställning med mina foton i ladan, kaffe och kakservering och garnförsäljning av garn från våra värmlandsfår.
Välkommen!

11 kommentarer:

  1. Låter och ser ut som din trädgård är ett alldeles utmärkt och inspirerande utflyktsmål! Hoppas att du får många glada trädgårdsbesökare!
    Själv ska jag nog försöka ta en sväng i mina trakter och kika på några av de tusen.

    Ha en fin vecka,

    Rebecca

    SvaraRadera
  2. Hoppas att många kommer så de får se din fina trädgård. Själv ska jag till Kungshamn då så det är nog ingen mer än jag som vill titta på trädgårdar men jag ska dra ut listan så kanske vi kan rasta vid någon trädgård på hemvägen.
    Här regnar det mycket nu så grönskan är enorm. Kan bli underbara bilder i det ljuset.
    Vilken fin header du har fixat till.
    Kram
    annika

    SvaraRadera
  3. Hade gärna besökt din trädgård och även få se lite av dina vackra fotografier.... Du har det jättefint och allt behöver verkligen inte vara tip-top.... Hur många har det så? Din köksträdgård är precis så där idyllisk som jag tänker mig en på landet...

    Lycka till på söndag!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara bilder! Jag blir helt stum! En fröjd för ögat.... Kram Therese

    SvaraRadera
  5. Både garn och härlig trädgård. Dessutom kaffe och dina fina bilder. Vilken upplevelse. Jag borde stannat på Österlen. Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Det är nog mest du själv som ser ogräset...Besökarnas ögon dras nog till allt det vackra som faktiskt finns...
    Hoppas du får många besök på söndag ;)

    SvaraRadera
  7. Skulle gärna kommit jag bryr mig inte om ojämna häckar och ogräs jag ser bara det fina.
    Vad mycket timjan du har.. läckert...
    Kommer kanske en annan dag
    Annika

    SvaraRadera
  8. Hej Sophia,
    Jag kan inte annat än att hålla med dig, även här är mycket visset och tråkigt, har varit på plantskolan flera gånger och köpt nytt för att ha något att visa på söndag då jag också ska ha med min trädgård på tusen trädgårdars visning.
    Hoppas du får det bra

    Kram Anna

    SvaraRadera
  9. Beautiful photos!
    I can grow some of these like the wildflowers.
    Thanks.

    David in Texas (Tropical Texana)
    It was 36.6 Celsius today in Houston! Hot!

    SvaraRadera
  10. Jo det är nog mest en själv som ser allt ofärdigt och ogräs..

    David, I understand some of these flowers we have like guests in our gardens here up north are quite different when you grow them in Texas.

    Och vill man komma någon annan dag går det bra, bara ring först så att jag hemma.

    kram Sophia

    SvaraRadera
  11. Lycka till Sophia.
    Ogräset behöver du inte oroa dig för. Har en känsla av att din trädgård kommer att förmedla så mycket vackert. Och om inte annat så bor du ju på en fantastiskt plats, eller hur ;) Jag har som vanligt otur med ledighet ( så är det att jobba inom handels)så jag kan inte få uppleva denna chansen som bjuds att få se vackra trädgårdar.
    Lycka till och kram på dej.
    / Pella

    SvaraRadera

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia