söndag 18 januari 2009

"dammig" söndag


Idag var det en "dammig" söndag tyckte min lille systerson, det kan man ju tycka om dimma att den är dammig, fast dammet är blött..
Solrosen får vara en påminnelse om sommaren  i dimman och gråheten.
Sommaren kan tyckas långt borta, först skall snö, blask, regn och gegga genomlevas.
På landet blir man trött på geggan, man lägger stenar, grus och beläggningar för att kunna gå från sitt hus till sin bil utan att bli geggig.
Trots grus och kullersten, lyckas jag ofta få geggiga stövlar, det är inte alltid lika passande att komma i geggiga stövlar.
Sen kan det vara skönt att gå i sina gamla kängor och arbetsbyxor och kunna strunta i om man blir geggig eller ej.

Där ligusterhäcken står är jorden mullrik och näringsrik, eftersom här stod ett stort hönshus och fyra små hönshus.
De små hönshusen tog vi bort direkt när vi började grovröja på tomten, men det stora behöll vi. Efter ett par år skaffade vi blommehönor, de var vackra och gick i början lösa, men de sprätte och sprätte också i köksträdgården och våra olika rabattförsök, det fick bli en hönsgård.
Under flera år hade vi hönorna, de åt mycket och lade lite ägg, men de var våra första djur på gården förutom katten Camiso. Camiso var en stadskatt som vi fick överta när ägarna skulle bo utomlands under en längre period. 
Camiso var en DAM, hon visste vilken stol hon skulle ligga i och tyckte inte om snödrivor.
Men tillbaka till hönshuset, i stormen Gudrun lyfte hela hönshuset och flög i väg på vår gräsmatta, kvar stod den murade delen och där satt hönsen kvar på sin pinne!
Hönsen kom sedan i pension hos några vänner, där blev de tyvärr tagna av räven och då slutade vårt liv med höns.
Att få bort fundamentet och den murade delen tog en sommar, då vi också rev ett annat hus på gården. Sedan kom en duktig grävmaskinist med en liten grävskopa och slätade till och fyllde ut med jord.
Nu kunde gräs sås och häck planteras. Faktiskt var denna delen tidigt med i mina planer om att skapa en rumslig trädgård.
Nu kommer det att bli den gröna delen av trädgården med buskar, träd, gräs och de självsådda julrosorna.
Inne har jag sått sallad, dill och ärtor till ett litet fotojobb, jag skal fota spirorna.
Spirorna kan även de ge hopp om att det börjar växa igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia