fredag 23 januari 2009

Det Gule Hus' have



Det Gule Hus, var ett vackert gammalt hus som ligger i Ranum, Jylland.
I Ranum gick jag på konstskola i början av nittiotalet, där träffade jag min man och flera av mina bästa vänner.
Men där fanns också det Gule Hus, ett vackert gulkalkat hus som stod tomt, omgärdat av en vacker  men vild trädgård sov huset törnrosasömn.
Efter många samtal lyckades jag och Martin att övertala ägaren till huset att hyra ut det billigt mot att vi målade lite och höll trädgården i schack.
Ranum är en liten provinsby nära Limfjorden, byn hade sin storhetstid under första hälften av nittonhundratalet när här fanns ett lärarseminarie ( lärarhögskola), då var alla husen bebodda, byn hade flera bagare, järnhandel, slaktare, osthandel, grönsakshandlare osv. 
Sedan har byn skrumpnat in långsamt, affärer har slagit igen, lärarutbildningen flyttat, människor har flyttat. På nittiotalet fanns här en mycket bra konstskola, vi var många som fick vår konstnärliga grundutbildning här för att sedan fortsätta på någon konsthögskola.
Trädgården till det Gule hus var som en djungel, men bakom slyet, de nedfallna grenarna, fanns en underbart vacker och mystisk trädgård.
På våren myllrade scillor upp, sedan kom påsk och pingstliljor och på försommaren stod ett hav av krolliljor både vita och lila.
Här var syrener som växt sig stora och krokiga, speciellt vacker var en djuptlila persisk syren vad sorten heter har jag ingen aning om.
Trädgården var fylld av buskar, träd och växter som en gång valts ut och planterats med omsorg.


Jag levde bara ett år med denna underbara trädgården, men det var min första trädgård efter att jag flyttat hemifrån, och den var full av växter och mystik, det gav mitt spirande trädgårdsintresse fart. Det var det bästa hus jag bott i, kunde man flytta huset och trädgården skulle jag flytta dit medetsamma. Men jag varken kan eller vill bo långt borta i Jylland.
Syrenen på bilden är en alldeles vanlig en, men kanske hittar jag en dag den mörklila, nästan purpurfärgade syrenen som växte i det Gule hus' have.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia