onsdag 25 februari 2009

bröd av stål och snöfläckar


Också smälter snön, landskapet blir fläckigt och våren känns närmre!


I måndags kväll tittade jag på Camilla Plums program "Bullar av stål", ett inspirerande program om bakning, mjölkvalitet och SMAK. Camilla Plum är mat och trädgårdsprofil i Danmark med stor gård där hon och hennes man driver lantbruk, visningsträdgård och kursverksamhet (  www.fuglebjerggaard.dk ). Camilla Plum är en kvinna med åsikter och är inte rädd för att sticka ut hakan. Hon menar att ekologi hör i hop med en bättre brödkvalitet och smak eftersom säden växer långsammare och behandlas annorlunda i ekologisk odling än i konventionell odling.
Det är inspirerande att titta på hennes program och det som verkar så lätt och självklart är hennes erfarenheter efter 30 års bakning.
Jag känner att jag ligger i lä här, jag är en passionerad brödbakare och bakar i princip allt bröd som äts i familjen men jag är inte så kunnig, jag bakar på impuls och är inte bra på att göra om mina impulser till recept...
Men detta är i alla fall dagens bröd och det som de flesta av mina bröd är långtidsjäst över natten med lite jäst och kallt vatten, det är ett enkelt sätt att baka på, brödet jäser länge och blir inte konstigt för att man glömmer det i några timmar. Titta nästa måndag på Camilla Plum och bli inspirerad och kanske lite klokare när det gäller brödbak.

2 kommentarer:

  1. Kender du "Grønt" bd. 1 og 2 af Camilla Plum? Super bøger om dyrkning og tilberedning af grøntsager og krydderurter. På udsalg hos www.plantarum.dk til 99 kr for begge bøger.
    kh Mette

    SvaraRadera
  2. Ja jeg kender dem, det lyder jo som en god pris, jeg har "Blomster", den er meget dejlig på sin osnobbede måde synes jeg. kh Sophia

    SvaraRadera

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia