söndag 8 februari 2009

Timjan och katter

Framför huset under en stor lönn där jorden är nästan ren sand där finns mitt timjanland. Timjanlandet består av olika timjansorter både "äkta" som den på bilden och olika citrontimjansorter, tramptimjan, apelsintimjan, storbladigtimjan, de bildar en matta, på försommaren blommar de i olika vita, rosa och lila färger.
Timjan passar perfekt i den sandiga jorden, deras enda hot om livet är lönnbladen, dem måste jag ta bort på hösten annars kväver de timjanplantorna. Lönnblad är en utmärkt växtförstörare de lägger sig som en tjock tung matta över växterna och kväver effektivt med fukt.
Timjanlandet gjorde jag när jag fyllde 30, jag önskade presentkort till plantskolan och använde det på timjanplantor. Vissa har jag dragit upp från frö men stommen var de plantor jag köpte då. Några gånger varje vår och sommar måste gräset bort, det vandrar in och försöker återta jorden, men jag pillar envist upp det. Timjanlandet kan ses från köksfönstret, det är vackert året om, så här års skiftar det i olika gröna färger. 
Två sorters citrontimjan växer in i varandra.
Katterna...de är mina bästa rabattförstörare! Längs huset där regnet aldrig riktigt kommer åt för att taket sticker ut, där växer mina salviabuskar, i torr fin sandig jord, men det tycker katterna är den bästa katttoalett förstås. Katterna gräver och sprätter och salvian plattas ut och grenar sig på de mest märkliga sätt.
Salvia är fantastisk, vacker året om med sina silvriga blad och blommar generöst med vackra lilafärgade blommor. Också är salvia gott och nyttigt.
Katterna är söner till en katt vi hade i ett års tid, sedan försvann hon och var borta i två år(!), förra sommaren satt hon plötsligt på gårdsplanen och såg ut som "ge mig lite mat nu", två dagar senare låg två små kattungar i rabatten. Det är de små kattungarna som nu är våra katter och mamman hon har gått igen, kanske kommer hon om två år igen?
Fågelbordet är precis utanför fönstret till allas nöje, mest gråsparvar kommer, men talgoxar, blåmes, domherrrar och innan jul kom en hackspett, till de andra fåglarnas skräck.

Snöblask!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia