söndag 22 februari 2009

också smälter det så det plaskar

Rabatten vid uteplatsen framför huset är ganska misslyckad faktiskt, ibland blir det fel och det har det blivit. En sammanblandning av olika växter och några som tagit över största delen av rabatten.
Vinrankan står i hörnet en tåligare typ än de i växthuset, men den står för skuggigt och har inget att klättra på, det är ett fönster ovanför den.
Till våren flyttar jag den, det är den säkert inte förtjust i, men det blir bättre att hitta en plats där den kan bo på riktigt.
SLASK OCH PLASK! En enda moddig sörja är gårdsplanen, i går kväll kom en del snö innan det slog om och blev plusgrader, så att morgonen ägnade jag åt skottning. Tungt var det, blöt snö i stora högar. Nu smälter det så att det skvalar.
En planta som kan få stanna i den misslyckade rabatten är timjan, också är här vackra riddarsporrar och höga, mörkt vinröda liljor, dramatiska och stiliga. Men det mesta skall grävas bort och flyttas. Det som är dummast är den fantastiskt fina vinterjasminen, "Jasminun nudiflorum", den kan inte heller klättra här, ett annat fönster , därför lägger den sig över de andra växterna och förökar sig hej vilt. Vinterjasminen skall ha en egen plats och det skall vara en plats som ses från huset, de underbara små gula blommorna blommar på bar kvist, tidigt, tidigt.

På marken på uteplatsen ligger vackra marktegel som vi köpte begagnade. Jag lyfte upp på ett släp i julivärme för några somrar sedan, lyfte av och körde fram och tillbaka tills alla tegelstenar var flyttade. Det finns stenar kvar, en liten gång eller uteplats bakom det nya huset skall de användas till. På konstrundan var det en besökare som  gärna ville köpa tegelstenarna som är över, han hade länge letat efter sådan, så jag hade väl tur som hittade dessa.
De som sålde stenarna till mig lade förstås byasten i stället..

Jasminun nudiflorum

2 kommentarer:

  1. Oj, verkar fin, Jasminun, den tror jag att jag ska prova.. Hoppas den doftar,
    Trevlig sida!

    //S

    SvaraRadera
  2. Ja den är jätte fin och lättodlad, men sätt den där den kan klättra och breda ut sig.
    Kul att du gillar sidan!
    / Sophia

    SvaraRadera

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia