tisdag 28 april 2009

maskrosor och väna veronicor

Maskrosorna poppar upp överallt, mest där jag inte vill, i gården mellan stenarna, på uteplatsen i kanten av köksträdgården och mellan jordgubbarna.
Men på fälten är det vackert.
Veronikorna är också ett ogräs men en vänare sort, skir och charmerande.
I växthuset har jag sått zinnior, de börjar sticka upp näsan, inne har jag kryddtagetes "Red gem", de blir små bollar fulla av tagetesblommor, blommorna är små, enkla och fina till dekoration av mat( ätliga). Mina chiliplantor "Hot lemon" börjar få en fin storlek och Martins tomatplantor har fått nya krukor och svalare förvaringsplats, de hade dargit iväg lite väl snabbt i värmen i köksfönstret.
Porslinsklocka är en gammal lökväxt, lite oansenlig, jag gillar den och den måste vara en verklig överlevare, den är en av få vår blommor som överlevt höns och total utarmning av trädgården här!

Humlen är en annan expansiv typ, skotten slingrar sig i snabb takt uppåt, i helgen får jag bygga en humlestör, tyvärr knäckte den förra i en storm under hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, du är välkommen att lämna en kommentar, det är roligt att få veta vad du som besöker min blogg tycker och tänker.
Jag svarar i mån av tid, men på vår, sommar och höst kryper jag mest runt i rabatter och fotograferar eller rensar ogräs.
Varma Hälsningar
Sophia